Karku's Kanttekingen > Spreuken > Geheugenverlies
Betovering toverkunstje
Uitvoeringstijd:
1 actie
Bereik:
10 ft
Componenten:
V, S
Looptijd:
Concentratie, tot en met 24 uur
Je noemt een onderwerp met een magische ondertoon en kiest een doelwit binnen bereik. Je mag dit verwerken in een lopend gesprek om te proberen je intenties te verbergen voor je doelwit en omstanders. Je moet je doelwit zien en die moet het onderwerp horen en begrijpen. Verder mag het doelwit niet immuun zijn voor de toestand gecharmeerd. Anders werkt de betovering niet.
Het doelwit moet nu een redding maken in Wijsheid en heeft daarbij voordeel als dit je vijandig gezind is. Faalt het doelwit dan worden zolang de spreuk loopt al diens herinneringen aan het onderwerp onderdrukt. Zolang de spreuk loopt, gedraagt je doelwit zich alsof de onderdrukte herinneringen nooit hebben plaatsgevonden of in ieder geval niet in diens leven. Je weet of de spreuk werkzaam is of niet. Of het doelwit nu faalt of niet, je kunt deze spreuk er 24 uur lang niet meer op uitvoeren.
Je kunt de spreuk als bonusactie gecontroleerd verbreken. Als de betovering niet verbreekt door deze bonusactie of het einde van de looptijd, dan weet het doelwit dat het betoverd was, maar niet direct de reden laat staan door wie. Daarnaast loopt het doelwit dan 1d12 psychische schade op.
De spreuk kan gebroken worden door krachtige mentale motivatie. Als je bijvoorbeeld iemand al haar herinneringen aan haar vader laat vergeten, dan breekt de spreuk bij een gedetailleerd gesprek over haar jeugd. Of simpeler, als iemand al zijn herinneringen aan alcohol is vergeten, dan breekt de spreuk bij het drinken van bijvoorbeeld bier. Hoe breder het onderwerp geformuleerd is, hoe sneller de betovering op deze manier verbreekt. Ook magie die niet bedoelt is om spreuken af te zweren, kan deze spreuk breken. De betovering breekt bijvoorbeeld als deze ervoor zou zorgen dat iemand zou liegen in een zone der waarheid.